26. okt 2007

Fotograafilised väljakutsed

Minu fotograafiliseks väljakutseks on nüüd inimeste pildistamine. Nagu mõni aeg tagasi öeldud, kutsuti mind pulmafotograafiks. Lubasin, et harjutan ja saan meistriks. Aga kust saada kannatlikke modelle, kelle peal harjutada? Kõigepealt pakuksin ehk iseennast, aga autoportree on küll hoopis keeruline asi ja ilmselt natuke teistsuguse otstarbega ka.

Siis mõtlesin, et peaks õppima tänaval võõraid inimesi pildistama nii, et nad tähele ei pane, et neid pildistatakse :) Selle veidra soovi nimi on street photography. Nii et tuleb õppida sihtima fotokas kõhul. Ega selliseid ja selliseid ja selliseid ja selliseid ja selliseid ja selliseid pilte muidu vist saa. Kõiki tegelasi ei julgeks küll avalikult sihtida.

Ise reageerisin üllatavalt hästi, kui Budapesti tänaval see tore seltskond vastu tuli. See on nii hetke vedamise küsimus, kas fotokas on kaelas, kui kiiresti seltskond liigub, kui kiiresti suudan otsustada , et tuleb teha pilt ja siis veel juhuslikult sihtides pihta saada. Ja saingi piha! :) Tekst aknal pidada tähendama "soodsad lennupiletid".

Nii nagu tänavafotograafias, meeldib mulle ka igasugustel seltskonnapiltidel see, kui pildistatavad on loomulikud ja ei poseeri. Aga paraku on nii, et nii kui sa fotoka palgele tõstad, on kõigil fotonaeratus kohe näol. Kaua sa pildistad ühte ja sedasama maski?! Pildistatav ise muidugi arvab, et selline täpselt ta ongi, ja kiidab pildid heaks. Järelikult tulebki salaja pildistada.

Nüüd tuleb veel välja mõelda, kuidas mitte südant valutada selle pärast, et inimestele järsku ei meeldi see, et neist salaja pilti tehakse.


5 kommentaari:

Siret ütles ...

Minumeelest on selle kohta olemas isegi seadused, mis puudutavad seda va tänava fotograafiat. Ühest küljest on sellise asja eest inimesed ilmselt ajaloos ka miskeid purlitzere saanud (võibolla ajan midagi segai, aga... tahan öelda, et see on tänuväärne tegevus ja oluline dokumentalistika) ühesõnaga, et see on zanr omaette. Samas on olemas paljudes riikides seadused, mis seda reguleerivad. Ja ka pildistamist avalikus ruumis üldse -- nt kesklinn või central park. Olen flickris palju temaatilisi arutelusid lugenud ja jõudnud järeldusele, et isegi, kui sa pildistad tänaval inimesi on mõtekas eelnevalt (või järgnevalt) neilt selleks luba küsida. Ja siis veel eraldi luba juhuks, kui sa tahad seda pilti kusagil avaldada.

Ja kui sa inimeselt luba pildistamiseks ei küsi, siis ole valmis sõimuvalinguks ja pildi kustutamiseks, kui seda nõutakse. Aga kui oled oma pildi kusagil avaldanud juba, siis oleks mõtekas kohtuprotsessiks valmis olla. Ma soovitan, sul teemat uurida ja olemasolevaid pretsedente.

Üldiselt arvan, et fotograafide maine on muutunud, kuna igal mehel, kes omale digika on osta jaksanud jääb justkui õigust surematut kunsti teha ülegi... Et sellest tulenevalt on klõpsijaid rohkem ja inimesed on lihtsalt tundlikumad selle suhtes, et nad ei saa ennast avalikus ruumis privaatselt tunda.

Vaata kasvõi seda minu pilti, kus sa lapsega oled. See pole tegelt tänava-fotograafia, kuna ma pildistasin meie seltskonda. Aga mulle tundub, et mees järgmises lauas vaatab mind kurjalt :D.

Et siis ära tee teisele...

Aga ära sa arva nüüd, et ma püüan sul hoogu maha võtta. Arvan, et su tegevus on igati positiivne... Lihtsalt püüan sind olemasolevate ohtude eest hoiatada... Ma arvan, et problemaatilisem pildistamisest endast ongi piltide avaldamine tegelikult.

Aga kui sa modelle vajad, sis meie Sassiga oleme käed :) Muahhaha! Aga mitte tagaselja. Meile meeldib, kui meil on kontroll, selle üle, kes millal pildistab ja kus avaldab. Mul pole endal vist ühtegi lapsega pilti netis, mis oleks avalik.

MARRE ütles ...

Keeruline lugu jah selle asjaga. Ma siiani olengi julgenud ainult välismaal inimesi selliselt pildistada. Mitte et see kuidagi vabandaks asja või et kui tõenäosus kuritööga vahele jääda on väike, siis polekski asi nii hull. Mulle tegelikult üldse ei meeldi inimesi tülitada.

Hea, et mu tähelepanu kogu sellele teemale juhtisid. Eks ma uurin asja. Kuigi asi on nii saja otsaga ja keeruline, et ilmselt lõppeb see sellega, et ma ei tee ühtegi pilti :)

Nii et surematu kunst jääb sündimata :))

Modellipakkumise panen kõrva taha :)

Siret ütles ...

Ei ole mõtet ära ka ehmuda. Lihtsalt mõtle nendele asjadele ja kogu infot teiste kogemustest. Ma arvan, et siin on nii- ja naapidiseid moraalseid dilemmasid.

Kui sa tahad sellega tegelda, siis on lihtsalt parem kindlustada oma seljatagune teades teemast rohkem kui, et oh ma lihtsalt mõtlesin tänahommikul, et võiks proovida...

Ja see on huvitav zanr! Kuritöö see nüüd kah ei ole :P

MARRE ütles ...

las ma nüüd liialdan natuke :)

Siret ütles ...

Aga siin sulle lohutuseks filmisoovitus.

:)

veel sarnasel teemal

Related Posts with Thumbnails